info@ozelnisantasipoliklinigi.com +905527018080 Her gün 08:00 -24:00

Graft – Greft (Saç Kökü) Nedir?

Vücudunuz çoğu kesik, kırık, yara ve diğer yaralanmaları kendi başına iyileştirmede iyidir. Ancak bazıları doğal olarak iyileşmek için çok büyük veya ciddi. İşte o zaman bir greft yardımcı olabilir. Bu tür bir ameliyatta, doktor eksik veya hasarlı dokuyu (veya kemiği ) sağlıklı bir ikame ile değiştirir -greft budur. Biraz zaman verin ve greft iyileşir ve çevredeki alanla birleşir. Bu biraz çimenlikteki çıplak bir yamayı taze bir çim parçasıyla değiştirmek gibi.

Bir anlamda greftler vücudunuzun yedek parçalarıdır. Peki nereden geliyorlar? Doktorların birkaç seçeneği var. Sizden (otogreft): Çoğu durumda, doktorlar vücudunuzun içinde veya üzerinde başka bir yerden bir greft alır. Başka birinden (allogreft): Bunlar canlı bir donörden veya greftler için doku veya kemik depolayan bir bankadan alınır.

Deri Greftleri Neden Yapılır?

Bir hayvandan (ksenograft): Kulağa farklı gelebilir fakat duruma göre doktorlar domuz gibi hayvanlardan aldıkları dokuları greft olarak kullanabilir. Bir şirketten. Bazı şirketler greft olarak çalışabilen deri ikameleri gibi yapay malzemeler satmaktadır.

Bunlar, doktorların greftleri kullanma yollarından bazılarıdır. Cilt greftleri, yanıklar, yaralanmalar veya ameliyattan kaynaklanan cilt hasarı dikişlerle tedavi edilemeyecek kadar büyük olduğunda greftler yardımcı olabilir. Doktorunuz yaralı cildi çıkarır ve yerine genellikle kol veya bacak gibi vücudunuzun başka bir yerinden sağlıklı bir yama koyar. Günler veya haftalar içinde çevrenizdeki cilt ile birlikte iyileşir.

Cildin kaybolduğu vücudun bir bölgesine bir deri grefti yerleştirilir. Deri greftinin yaygın nedenleri şunlardır:

• Cilt enfeksiyonları
  • Derin yanıklar
  • Büyük, açık yaralar
  • Ciltte iyi iyileşmeyen yatak yaraları veya diğer ülserler
  • Cilt kanseri ameliyatı

Greft Seçenekleri & Greft Çeşitleri

Bölünmüş kalınlıkta ve tam kalınlıkta olmak üzere iki ana deri greft çeşidi bulunmaktadır.

Bölünmüş Kalınlıkta Greftler: Bölünmüş kalınlıkta bir greft, derinin üst tabakasının (epidermis) yanı sıra derinin dermis adı verilen daha derin tabakasının bir kısmının çıkarılmasını içerir. Bu tabakalar sağlıklı derinin bulunduğu bölge olan donör bölgeden alınır. Ayrık kalınlıkta deri greftleri genellikle ön veya dış uyluk, karın, kalça veya sırttan alınır.

Geniş alanları kaplamak için ayrık kalınlıkta greftler kullanılır. Bu greftler kolay kırılma özelliğine sahiptirler ve genel olarak parlak görünürler veya pürüzsüz bir yüzeyleri vardır. Ayrıca bitişik deriden daha soluk görünebilirler. Parçalı kalınlıktaki greftler aşılanmamış deri kadar kolay şekil almazlar, bu sebeple bu tür grefler uygulanan çocuklar ileri yaşlarda ek greftlere gerek duyabilirler.

Tam Kalınlıkta Greftler: Tam kalınlıkta bir greft, bütün epidermisin ve dermisin donör alanından çıkarılması ile oluşur. Bunlar genellikle karın, kasık, önkol veya köprücük kemiğinin (köprücük kemiği) üzerindeki bölgeden alınır. Daha küçük cilt parçaları olma eğilimindedirler, çünkü hasat edildiği donör bölge genellikle birlikte çekilir ve dikişler veya zımbalarla düz bir kesi ile kapatılır.

Tam kalınlıkta greftler yaygın olarak yüz gibi vücudun göz önündeki bölgelerde oluşan küçük yaralar için kullanılır. Ayrık kalınlıkta greftlerin aksine, tam kalınlıkta greftler etraflarındaki deri ile iyi uyum sağlar ve daha iyi kozmetik sonuçlara sahip olma eğilimindedir.

Ligament Greftleri: Ligamentler, kemikleri veya kıkırdakları birarada tutan sert doku bantlarıdır. Ancak yırtıldıklarında iyileşmeyebilirler. Doktorlar, dizdeki yırtık ACL’ leri (ön çapraz bağ) rutin olarak, yerine sağlıklı bir tendon aşılayarak tedavi ederler.

Koroner Bypasslar ve Diğer Vasküler Greftler: Biri ise arterlerde sizin de kalpengellenmiş veya tehlikeli daralmış olan, bir koroner arter baypas greft alabilirsiniz. Doktorunuz bir damarı (genellikle bacağınızdan) çıkarır ve onu sorunlu bölgenin her iki tarafındaki atardamara bağlar. Bu bir baypas. Veya cerrahınızın bir atardamarın bir ucunu (genellikle göğüsten) doğrudan kalbe yeniden bağlaması gerekebilir. Doktorlar, diğer tıkanmış veya daralmış arterlerle benzer stratejiler kullanabilir.

Kemik Greftleri: Doktorlar, genellikle alt sırtınızdaki pelvik kemiğinizden alınan sağlıklı kemik grefti ile hasarlı kemiği tedavi edebilir. Yakın geçmişte, greft yerine alternatifi olarak kemik iliği enjeksiyonları kullanıyordu. Yerine oturduğunda kemik büyür ve iyileşir.

Sakız Greftleri: Dişetleriniz hasar gördüğünde geri çekilebilir ve dişlerinizin köklerini açığa çıkarabilir. Diş cerrahları diş etlerini iyileştirmek ve dişlerinizi korumak için sağlıklı dokuları aşılayabilir. Greft, ağzınızın çatısından veya bir donörden gelebilir.

Kozmetik Cerrahi Greftler: Birçok türü vardır. Örneğin, kelliği tedavi etmek için bir cerrah, kafanızın arkasından saçlarla birlikte kafa derinizin küçük bölümlerini çıkarabilir ve bunları çıplak noktalara aşılayabilir. Estetik cerrahlar ayrıca vücudunuzun bir bölümünden yağ hücrelerini alıp, büyütme için göğüsler veya yüz gerdirmenin bir parçası olarak yüz gibi başka bir yere transfer edebilirler.

Deri Grefti Nasıl Hazırlanır?

İşlemi gerçekleştirecek olan doktor yüksek olasılıkla deri greftinizi birkaç hafta önceden planlamış olacaktır, böylece ameliyata hazırlanmak için yeterince vaktiniz kalacaktır. Aldığınız herhangi bir reçeteli veya reçetesiz ilaç hakkında doktorunuza önceden bildirin. Ek olarak, sigara veya tütün ürünleri bir deri greftini iyileştirme yeteneğinizi bozacaktır, bu nedenle doktorunuz muhtemelen ameliyattan önce sigarayı bırakmanızı isteyecektir.

Doktorunuz ayrıca işlem günü gece yarısından sonra hiçbir şey yememenizi veya içmemenizi söyleyecektir. Bu, anestezi midenizi bulandırıyorsa, ameliyat sırasında kusmanızı ve boğulmanızı önlemek içindir. Ayrıca ameliyattan sonra sizi eve bırakabilecek bir aile üyesini veya arkadaşınızı da getirmeyi planlamalısınız. Genel anestezi, işlemden sonra sizi uykulu yapabilir, bu nedenle etkileri tamamen geçene kadar araba kullanmamalısınız. Ameliyattan sonraki ilk birkaç gün yanınızda birisinin kalması da iyi bir fikirdir. Belirli görevleri yerine getirmek ve evin içinde dolaşmak için yardıma ihtiyacınız olabilir.

Deri Grefti Prosedürü

Bir cerrah, donör bölgesinden cildi çıkararak operasyona başlayacaktır. Bölünmüş kalınlıkta bir greft alıyorsanız, cilt, vücudunuzun genellikle kalçanız veya uyluğunuzun dışı gibi giysilerle gizlenen bir bölgesinden alınacaktır. Tam kalınlıkta bir greft alıyorsanız, tercih edilen donör bölgeler karın, kasık, önkol veya köprücük kemiğinin (köprücük kemiği) üzerindeki bölgedir.

Verici olarak adlandırılan bölgeden deri ayrıldıktan sonra, cerrah deriyi titiz bir işlem ile nakil yapılacak olan bölgenin üzerine yerleştirerek cerrahi bir pansuman, zımba veya dikiş ile grefti sabitleyecektir. Bölünmüş kalınlıkta bir greft ise, “ağlanmış” olabilir. Doktor, donör bölgenizden daha az deri alabilmesi için deri parçasını germek için greftte birden fazla delik açabilir. Bu işlem sıvının deri greftinin altına akması ile sonuçlanabilir. Greftin altında geçen sıvı toplanarak, işlemin başarısız olmasına sebep olabilir. Uzun vadede meshleme, deri greftinin “balık ağı” görünümü almasına neden olabilir. Doktor ayrıca donör bölgeyi yaraya yapışmadan kapatacak bir pansuman ile kapatır.

Dikkate Alınması Gerekenler

Değişik avantajlara ve dezavantajlara sahip bir sürü greft çeşidi vardır. Bu nedenle, ne bekleyeceğiniz konusunda doktorunuzdan ayrıntılı bilgi almanız gerekecektir. İşte düşünmeniz gereken bazı genel şeyler. Greftler ciddi bir ameliyat olabilir. Basit bir grefte ihtiyacınız varsa, bir doktor bunu etkilenen bölgeyi uyuşturan lokal anestezi ile bir klinikte yapabilir, ancak siz hala uyanıksınız. Daha komplike greftler için operasyon sırasında altına girmeniz ve sonrasında hastanede kalmanız gerekebilir.

Kendi vücudunuzdan bir greft alırsanız, iki noktada ameliyat olmanız gerekir. Birincisi greftin nereden geldiği ve ikincisi nereye gideceğidir. Doktorlar greftler için en az zarar verecek ve iyileşecek bölgelerden doku veya kemik almaya çalışırlar. Greftlerin komplikasyonları olabilir. Enfeksiyonlar, kanama ve pıhtılar mümkündür. Deri greftleri iz bırakır. İyileşme sırasında dikkatli olmanız gerekir. Greft uygulanan bölgenin tam anlamıyla normale dönmesi vakit alabilir ve bu süreçte dikkatli ve hassas davranmanız gerekir. Evdeyken, en kısa sürede iyileşmek için doktorunuzun talimatlarını aynen uygulayın.

Greftler her zaman işe yaramaz. Bazen deri greftleri alınmaz ve doktor onları çıkarmak zorunda kalır. Damarlar için olanlar gibi diğer greft türleri zamanla aşınabilir. Greftiniz başarısız olursa, doktorunuz yeni bir greftin mantıklı olup olmadığı veya farklı bir yaklaşıma ihtiyacınız olup olmadığı konusunda sizinle konuşacaktır.